سرگذشت بوم مسی به روایت اخرین  بازمانده از سرنشینان این شناور

با سرگذشت لنج بوم مسی بیشتر اشنا شویم سرگذشتی که به روایت مرحوم موسی غلامپور اخرین بازمانده از سرنشینان این شناورنقل شده است.
با سرگذشت لنج بوم مسی بیشتر اشنا شویم سرگذشتی که به روایت مرحوم موسی غلامپور اخرین بازمانده از سرنشینان این شناورنقل شده است.
کد خبر: ۱۳۲۱۸۵۲

سرگذشت بوم مسی به روایت  اخرین  بازمانده  از سرنشینان این شناور


با سرگذشت لنج بوم مسی بیشتر اشنا شویم سرگذشتی که به روایت مرحوم موسی غلامپور اخرین بازمانده از سرنشینان این شناورنقل شده است.

 لنج بوم مسی  درسال ۱۲۷۳هجری شمسی در ساحل بندرکنگ بین مسجد کزیتی وکاکا با مالکیت آقای کرچی ساخته شد.

ظرفیت آن حدود ۷۰۰تن بوده است وبه علت بزرگی وعظمت آن قسمت اعظم لنج که در زیر آب قرار می گرفته را با ورق های مس پوشانده بودند.

این لنج بارهای تجاری به مقصد کشورهای آفریقایی وهندستان و پاکستان ویمن …..حمل می نموده است .سرنشینان آن در هر سفر حدود ۶۰نفر به علاوه ی ۲ناخدا بوده است.

ناخدایانی برجسته از جمله محمد علی عبدالله محمود (دریاگذر) ومحمد حسین ناخال و حاج عبدالله کرچی و خلفان احمد خلفان شوکتی و… در این لنج مشغول بکار بودند .

حادثه ی غرق شدن لنج بوم مسی (به نقل از تنها باقی مانده ی لنج آقای موسی غلام پور)

در سال ۱۳۲۳هجری شمسی این لنج با ۶۴سرنشین به ناخدا آقای کرچی و خلفان شوکتی ازبندرکنگ با حمل بار به ترتیب ازشهرهای بندرگوادر پاکستان ، بندر کراچی ، بندر ملیبار هند ، بمبیی ومانگرور وازمانگرور هندوستان به طرف دارالسلام (سواحل آفریقا)حرکت کردند وبعد از ۸روز پیمودن مسیر دریایی (نیمی از راه مسیر) هواپیمای متعلق به کشور ژاپن به آنها نزدیک و از لنج آن ها فیلم برداری کرد ودر روز بعد زیر دریایی آن کشور به آن ها و ۲ لنج دیگر که همراه آن ها بود حمله ولنج را غرق کردند.

 ۳۲نفر سرنشینان آن لنج همان موقع به شهادت رسیدند و ۳۲ نفر که زنده مانده بودند بعد از ۱۴شبانه روز سرگردانی در دریای مواج خود را به ساحل صعب العبور کشور سومالی آفریقا رساندند.

بالا خره این ۲۹نفربعد از ۸ماه دوری ازشهر وتحمل گرفتاری ها در ماه رجب به بندرکنگ رسیدندوخبر دست دادن سایر افراد را به خانواده های آن ها دادند .

لنج بوم مسی ۱۱۳سال قبل در همین قسمت ساحل بندرکنگ ساخته شد امسال نیز اهالی شهر بندرکنگ تندیس این لنج را ساختند وبه یاد قربانیان حمله ی ناجوانمردانه به لنج بادبان های این لنج را بالا بردند.

اخرین بازمانده(جنگ جهانی دوم)از ملوانان بوم مسی درگذشت

 آخرین بازمانده از سرنشینان لنج بوم مسی  بنام   موسی غلامپور بود که در سن ۱۰۵ سالگی در تاریخ ۱۴ فروردین ماه ۴۰۰ چشم از جهان بست .

محمد آتشین ماه کارشناس ارشد معماری و شهرسازی وفعال فرهنگی در شهر کنگ  در گفتگو با خبرنگار جام جم   از همنشینی با موسی غلامپور وخاطرات سفر وی با بوم مسی را تشریح کرد.

اتشین ماه گفت:۱۷ دی ماه ۹۹ سعادت حضور در کنار آقای موسی غلام پور را داشتم ( آخرین بازمانده جنگ جهانی دوم )  ! 

او لحظاتی از دریا گفت و لحظاتی از سفر به مانگالور هندوستان ، صدایش می لرزید وقتی از گلوله‌باران شدن لنج شان ( بوم مسی ) توسط زیردریایی‌های ژاپنی و ۱۴ شبانه روز رها شدن روی دریا بدون آب و غذا و حکایت از دست دادن قدرت بینایی خود بدلیل تشنگی نقل میکرد ...!

موسی غلامپور گفت: بوم مسی یا جهازبادبانی ( این لنج قسمتی از آنکه زیر آب قرار می گرفته را با ورق مس پوشانده بودند را بوم مسی نامیدند ).

به گفته وی مردم کنگ با کشورهایی همچون هندوستان ، آفریقا ، پاکستان ، یمن ، عمان و ... جهت تجارت در ارتباط بودند و این ارتباط توسط سفرهای دریایی صورت میگرفت . 

وی اظهار کرد: در تاریخ ۱۹۴۴ میلادی این بوم با ۶۴ سرنشین با ناخدایی علی کرچی  از بندرکنگ بسمت بندر گوادر در پاکستان حرکت کرد و پس از آن به  بندر مليبار (هندوستان) کاپریل ( لوازم مورد استفاده در سقف ساختمان برای بندر بمبئ هندوستان) حمل نمودند و پس از یک سفر کوتاه بوم مسی به بندر مانگالور به بندر دارالسلام (سواحل آفریقا) حرکت نمود و از آنجا با حمل حدود ۳۰۰ نفر مسافر به بندر کراچی رفتند و بعد از آن پس از ۳ روز توقف در این بندر با حمل بار شامل : آرد ، برنج ، نخود و سیمان به مقصد هندوستان به مدت ۱۲ روز و از بندر ملیبار هندوستان کاپریل ( لوازم مورد استفاده در سقف ساختمان ) برای بندر بمبئی هندوستان حمل نمودند.

به گفته وی  این لنج از بندر بمبئی پس از توقف حدود ۲۰ روز محرم در این بندر بدون بار به طرف منگرور ( مانگالور هندوستان ) حرکت کرد و در روز هفتم ماه صفر با حمل بار کاپریل به قصد بندر دارالسلام (سواحل آفریقا )  بعد از ۸ روز پیمودن مسیر، هواپیمایی متعلق به متحدین جنگ جهانی دوم به قولی از کشو ژاپن و به قولی کشو آلمان به آنها نزدیک شد و با فیلم بردای از بوم دوباره برگشت و یک روز بعد در حالیکه سفره ناهار در حال پهن شدن بود (ساعت ۱۰ صبح ۱۶ صفر هجری قمری) مصادف با ۱۹۴۴ میلادی زیر دریایی به آنها حمله نموده و مورد هجوم توپ قرار دادند .

وی اضافه کرد:در ان حادثه ۳۲ نفر از سرنشینان جان خود را از دست دادند و ما بقی سرنشینان که تا آن زمان زنده مانده بودند بوسیله تکه های چوب و جالبوت و کتر (قایق نجات) بعد از ۱۴ شبانه روز پیمودن مسیر با کمبود آب و غذا با توکل به خدا به راه خود ادامه دادند.

به گفته موسی غلامپور  که در ان زمان نوجوان ۱۶ ساله بوده ، در روز سیزدهم  از شدت گرسنگی و تشنگی حالت نابینایی به او دست میدهد. (لازم به ذکر است که به گفته موسی غلامپور یک ماهی بسیار بزرگ ۲۰ منی (به نام سه کلا) این افراد را از زمان حادثه در دریا بدرقه مینموده است که یکی از افراد دچار جنون شده و جان خود را از دست میدهد !

وی افزود:در روز پانزدهم ساعت ۹ صبح بر اثر امواج دریا این افراد به خشکی ساحل سومالی آفریقا میرسند و در همان حالت مریضی و بی حالی روی شن های ساحل دراز می کشند و با حفر نمودن یک گودال کوچک در فاصله یک متری دریا بطریق معجزه آسا به آب شیرین دست پیدا می کنند و کمی از تشنگی خود می کاهند و آقای موسی غلام پور با چشیدن کمی آب شیرین بینایی خود را باز می یابد.

 به گفته وی  پیرزنی با دادن شیر شتر و گوشت بز از آنها نگهداری می کند و یکی از آنها همانجا فوت می کند و مراسم  دفن انجام می شود .

دیگر نجات یافتگان   توسط نیروهای انگلیسی به یمن منتقل و از انجا به مسقط و به سمت بندرعباس حرکت و بلاخره ۲۹ نفر از افراد حادثه دیده بوم مسی بعد از ۸ ماه دوری از شهر و تحمل گرفتاری ها در ماه رجب به بندر کنگ رسیدند و خبر زجرآور از دست دادن سایر افراد به خانواده های آنها دادند!

هم اکنون نیز نماد لنج  بوم مسی  در ساحل بندرکنگ به نمایش گذاشته شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
اجتهاد زنان سیره عُقلاست

درگفت‌وگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کرده‌ایم

اجتهاد زنان سیره عُقلاست

نیازمندی ها